Konuyu Oyla:
  • Derecelendirme: 0/5 - 0 oy
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
İşeme ve Dışkılama Bozuklukları Tedavisi
#1
Çocuklar birbirlerinin cinsiyetleri ile ilgili meraklıdır.

İkinci Adım: Şimdi kendisi kendinize mesele.
“Hangi reaksiyonu ya da yanıtı oluşturursam, İstediğim iletisi vermiş olurum?”
Olası Tepkiler:
Tepki: “Derhal elbiselerini giy, seni yeniden bu tarzda görmek istemiyorum”
Mesaj: Çocuklar kötüdür, ama çocuklar anne babanın göremeyeceği davranışları saklı yerlerde tekrarlayabilir.
Tepki: “Ayşe elbiselerini giy ve şipşak evine git”
Mesaj: Ayşe kötüdür ve bu, onun hatasıdır.
Tepki: “Tamam birbirinizi merak etmişsiniz, elbiselerinizi giyin, ben size insan vücuduyla alakalı kimi resimler göstereceğim”
Mesaj: Merak normal bir şeydir. Bu alandaki ilk çalışmalar disleksikfertlerin beyinlerinde nöropatolojik incelemelerle meydana gelmiştir
Anne baba bu sualleri cevaplayacağı ile ilgili güvence sağlıyor.
Tepki: “Birbirinizin beneninize dokunmanızı istemiyorum. 
Bu çalışmalarda ilgi, serebral korteksin doğumdan evvel maturasyonununözel basamaklarındaki tahmin edilen anormalliklere yöneltilmiş ve beynin normal asimetrisinden sapmalar olabileceği üstünde durulmuştur.
Giriş
İlk sefer 1891’de Fransız nörolog Jules Dejerine disleksik bir yetişkinin beyninde angüler girus olarak isimlendirilen sol alt paryeto – oksipitalilçesinde hasar olduğunu rapor etmiştir. 
Vücutlar mahremdir ve oyun oynadığınızda sizden, elbiselerinizi açmamanızı istiyorum”
Mesaj: Çıplaklık ve dokunma mahremdir ve anne-baba oyunlarınhudutlarını çocuklara bildiriyor.
Tepki: Görmezlikten gelme
Mesaj: Çocuklar hiç bişi öğrenemez. 
Drake 1968’de vasküler malformasyon hasebiyle beyin kanamasından can veren disleksik bir çocukta sol inferior paryetal bölgenin korteksinin dışkatmanlarında ektopileri gözler önüne serdi.
Nörolojik spekülasyonların başka bir yanı da disleksik çocuklardaki zayıfya da yetersiz lateralleşmeye sahip oldukları şeklindeki gözlemleri takip etmiştir. 
Bu tarzda oynamaya devam edebilirde etmeyebilir. 
Orton ve Geschwind disleksiklerde dil fonksiyonlarının sol hemisfere lateralizasyonunda gecikme olduğunu ileri sürmüşlerdir. 
Şayet sözel reaksiyon göstermezsem, tavrım tek başına ileti olarak kafi.
Benzer vaziyetleri kızınız ile komşunu erkek çocuğu arasında olabilir, her ikisi de 4 yaşında, giysisiz cinsel teması benzer hareketler yapıyor olabilir. 
Bu çocuklarda solaklığın daha fazla olması ve ayna görüntüsü şeklinde yazma lateralizasyonun olmamasına bağlanabilir. 
Yukarıdaki ileti ve cevapların hepsi izlenebilir.
CİNSEL OYUN (SEX PLAY)
Durum.
yaşında olan oğlunuzun odasına giriyorsunuz, erkek çocuğunuz vedostu Veliyi pantolonları inik, birbirlerinin penislerine baktıkları ve dokunduklarını görüyorsunuz.
Birinci Adım: kendisi kendinize sorun
“Niçin bu tür yapıyorlar?”
· Birbirlerinin sebep göründüklerini merak etmiş olabilirler
· Değişikliklerin olup olmadığını görerek, karşılaştırıyor olabilirler
· Hoş geldiği içersinde biri birlerine dokunuyor olabilirler
Mesaj Örnekleri
· Farklı birinin penisine dokunmak yanlıştır
· Vücutlar mahremdir
· Giysileri çıkartmak kötüdür
· Merak normal bir şeydir
Hatırlayın
· Merak dokunmayı henüz da ileri götürebilir
· Vücutlar ile ilgili merak normaldir. 
Bu kuramı destekleyen ispat eder çift (dichotic) dinleme gibi lateralleşmiş beyin stimulasyonlarında elde edilmiştir ( Obzurt 1988, Harel ve Nachson 1997).
Disleksik çocukların ehemmiyetli bir kesiminde sözel anlatımda, konuşmanın kazanılmasında ve artikülasyonunda ve/veya algılanmasında mesele bulunmaktadır
Çocuklar her iki cinsiyet ile ilgili meraklıdır.
İkinci Adım: Şimdi kendinize sorun
“Hangi reaksiyon istediğim iletisi verecek?”
İletmek dilediğiniz iletiye yönelik reaksiyona hüküm verin ve çocuğunuza öğretmek dilediğiniz şeyi öğrenin.
Olası Tepkiler
Tepki: “Derhal elbiselerini giy, seni yeniden bu tarzda görmek istemiyorum”
Mesaj: Çocuklar kötüdür, ama çocuklar anne babanın göremeyeceği davranışları saklı yerlerde tekrarlayabilir.
Tepki: “Veli elbiselerini giy ve şipşak evine git”
Mesaj: Veli kötüdür ve bu onun hatasıdır.
Tepki: “Tamam birbirinizi merak etmişsiniz, elbiselerinizi giyin, ben size insan vücuduyla alakalı kimi resimler göstereceğim”
Mesaj: Merak normal bir şeydir. 
Disleksik fertlerin süratli adlandırmalarında mesele bulunmaktadır
Anne baba bu sualleri cevaplayacağı ile ilgili güvence sağlıyor.
Tepki: “Birbirinizin beneninize dokunmanızı istemiyorum. 
Klinik olarak saklı kalmış artikülatuar defisitler disleksik bireylerde testler vasıtasıyla meydana çıkarılabilir. 
Vücutlar mahremdir ve oyun oynadığınızda sizden, elbiselerinizi açmamanızı istiyorum”
Mesaj: Çıplaklık ve dokunma mahremdir ve anne-baba oyunlarınhudutlarını çocuklara bildiriyor.
Tepki: Görmezlikten gelme
Mesaj: Çocuklar hiç bişi öğrenemez. 
(Heilman 1996). 
Bu tarzda oynamaya devam edebilirde etmeyebilir. 
Bununla beraber sözel anlatım sorunu ( oral language deficits) ile disleksi arasındaki temas açık değildir. 
Şayet sözel reaksiyon göstermezsem, tavrım tek başına ileti olarak kafi.
MASTURBASYON
Durum.
yaşında olan kızınızın televizyon seyrederken ya da uyumadan evvelvulvasını ovduğu dikkatiniz çekti ( ya da 5 yaşında olan erkek çocuğunuzpenisini çekiştiriyor).
Birinci Adım: kendisi kendinize sorun
“Niçin bu tür yapıyor?”
· Beğeni aldığından kaynaklı yapıyor olabilir
· Kendisini rahatlattığı ya da gevşettiği içersinde yapıyor olabilir
· Anksiyetesini ya da gerginliğini azalttığı içersinde yapıyor olabilir
· Hoş fantezilerine cevaben yapıyor olabilir
Mesaj Örnekleri
· Vajina ya da penise dokunmak yanlıştır
· Masturbasyon sana zarar verir
· Masturbasyon kirlidir, pistir.
· Masturbasyonu fakat saklı yerlerde yapabilirsin
· Masturbasyon normal gelişimin bir ögesidir.
Hatırlayın
· Kendisini uyarma gelişimin bir parçasıdır
· Hem erkek hatta kızlar erken yaşlardan itibaren kendilerini uyarmakiçersinde dokunurlar
· Çocuklar rahatsız ya da fiziksel olarak rahatsız oldukları vakitdurduracaklardır
· Çocuk başka aktivasyonlardan kendisini dışlamak içersindemastürbasyon yaptığı vakit, bu çocuğun hayatın başka alanlarındagerilim ya da anksiyete yaşadığına işaret edebilir.
· Çocuğunun mahrem ve toplum içersinde farklılığını öğretmeninehemmiyetli olduğunu düşünen fazlası anne baba, kendisini uyarmaiçersinde “mahrem” terimini kullanırlar.
İkinci Adım: Şimdi kendinize sorun
“Hangi reaksiyon istediğim iletisi verecek?”
İletmek dilediğiniz iletiye yönelik reaksiyona hüküm verin ve çocuğunuza öğretmek dilediğiniz şeyi öğrenin.
Olası Tepkiler
Tepki: “derhal ellerini oradan çek ve bir henüz hiçbir zaman dokunma”
Mesaj: Vajina ya da penise dokunmak doğru değildir.
Tepki: “Kes şunu!, ardından delireceksin”
Mesaj: Mastürbasyon sana zarar verir.
Tepki: “Kes şunu ve şipşak git ellerini yıka”
Mesaj: Mastürbasyon kirlidir.
Tepki: “Çocuğun alakasını farklı aktivitelere çekme”
Mesaj: Çocuk bu davranışı bırakır, çocuk hiç bişi öğrenemez
Tepki: “Biliyorum hoşuna gidiyor ama bunu insanların önünde yapmamalısın
Mesaj: Mastürbasyon normal bir şeydir ama kalifiye yerde yapmalısın
Tepki: Göremezlikten gelme
Mesaj: Çocuklar hiç birşey öğrenemez. 
,
Grafemi foneme çevirme disleksiklerde çekirdek defisittir (Frith 1995). 
Bu tarzda oynamaya devam edebilirde etmeyebilir. 
Bu basamak disleksik çocuklarda ispatlanmış nörolojik disfonksiyonun iki ana yönünü buluşturur. 
Şayet sözel reaksiyon göstermezsem, tavrım tek başına ileti olarak kafi.
CİNSİYET ROLLERİ
Durum.
yaşında olan oğlunuzun odasına giriyorsunuz, oğlunuzun dostuAyşenin bebeğinin altını değiştiriyor ve size “bana bu tür bir bebek alır mısın?” diye sordu.
Birinci Adım: kendisi kendinize sorun
“Niçin bu tür yapıyor?”
· Televizyondan görmüş olabilir
· Arkadaşının mevcut şeyden istiyor
· Onun içersinde değişik ve dikkat çekici bir oyuncaktır. 
Bunlar resim algısal işleme ve fonolojik işlemedir.
Casles ve Cotheart 1993’te sözcük olmayan harf dizilimlerindekieksiklikleri seviyesine göre disleksi yüzeye yakın ve fonolojik olmak suretiyle iki alt gruba ayırmışlardır.
Etyolojik Faktörler
Genetik: Aynı aile fertleri içersinde daha fazla görülür. 
Diğer oğlanların hiç biri bu tür bir oyuncağa sahip değil
· Bez değiştirmeyi yetişkinlerden görmüştür
· Oyunda baba oluyordur
Mesaj Örnekleri:
· Kızların yaptığı şeyleri yapmış erkekler normal değildir ve homoseksüel olabilirler
· Yalnız kızlar ve kadınlar bebeklere bakarlar
· Değişik tür oyuncaklarla oynamak, yaratıcılığı artırdığı içersinde iyidir.
· Cinsiyet rolleri karşılıklı değiştirilmelidir.
İkinci Adım: Şimdi kendinize sorun
“Hangi reaksiyon istediğim iletisi verecek?”
İletmek dilediğiniz iletiye yönelik reaksiyona hüküm verin ve çocuğunuza öğretmek dilediğiniz şeyi öğrenin.
Olası Tepkiler
Tepki: “ Bu bir kız oyuncağıdır, erkekler bebekler ile oynamaz”
Mesaj: Yalnıza erkeklerin ve tekilce kızların oynayacakları oyuncaklarbulunmaktadır.
Tepki: “Baba rolünü oynamak ne hoş”
Mesaj: Oyun erişkin hayata içersinde provadır. 
Ancak kalıtsal geçiş karmaşıktır. 
Bebek bakımı kabul edilebilir erişkin erkek davranışıdır.
Tepki: ”Sana bu tür bir oyuncak almayacağım ama arkadaşınki ile oynayabilirsin”
Mesaj: Komplike bir ileti
Aynı aile içersinde değişik disleksi çeşitleri görülebilir. 
Çocuk kendisini bu tür bir oyuncağı olmayacak ama ama oyuncaklarla oynaması normaldir
Tepki: “Benim içersinde sorun değil, ama baban bu tür bir şeyin alınmasına izin etmez”
Mesaj: Anne ve baba her şey üstüne aynı fikirde değiller. 
Oysa kromozom 15’in tek sözcük okuma performansı ile ve kromozom 6’nın ise fonolojik farkındalık ile temaslı bulunduğu gösterilmiştir.
Öğrenme sorunu olan bireylerde sözel ve yazılı dil eksikliklerininsüregelen olması, dil ile temaslı bulunduğu malum sol kortekste meseleolduğunu düşündürmektedir (Greshwind ve Galaburda 1985). 
Bu halde baba patron.
Tepki: “bu mevzu ile ilgili düşüneceğim, niye sen ve Ayşe farklı bir şeyle oynamıyorsunuz?”
Mesaj: Şu lâhza oyuncaklarla oynamak içersinde makul değil. 
Etyolojide suçlanan başka faktörler; sağ el dominansının olmaması, immünolojik etkenler, sözel öğrenme sorunu ve sex hormonlarıdır.
Disleksiklerin Beyni
Anatomik çalışmalar mikroskopik ve makroskopik olmak suretiyle ikiye ayrılabilir. 
Eğer annenin bu hususta düşünmeye niyeti yoksa, bu konuyu görmezlikten gelmeyi seçenek ediyorsa, o reaksiyonları yolu ile iletileriniiletiyor.
“BEN NEREDEN GELDİM”
Durum.
yaşında olan bir çocuk “nereden geldim?” sualini şu tarzlarda sorabilir:
· Ben hastanede mi doğdum?
· Nerede doğdum?
· Ben evlatlık mıyım?
· Vücudundan sebep çıktım?
· Bebek sebep yapılır?
İlk Adım:
Gerçekte neyi sorduğunu araştırın
Sizin tepkileriniz şu şekilde olabilir:
· Nereden geldiği düşünüyorsun?
· Hangi Kent ya da yeri mi kastediyorsun?
· Sebep doğduğun hikayesini mü anlatmamı istiyorsun?
İkinci Adım:
Soruları henüz doğrudan cevaplamaya başlayın.
Cevaplamadan evvel ile ilgili düşünün:
· Doğum ve üreme ile ilgili kendisi kıymet ve tavırlarınızı
· Vermek dilediğiniz ne kadar gerçekçi bilgi
· Çocuğunuzun anlayabileceği gerçek bilginin ne kadarı bu yaşta anlayabilir.
Hatırlayın:
· Bu yaşlarda çocuklar her vakit var olduklarına inanırlar, çocukların önceleri var olmadıklarını anlamaları güçtür. 
Kaufmann ve Galaburda (1989) disleksik beyinlerin her iki frontal korteksinde ve sol planum temporalede ektopiler ( anormal bir yüzeye yakın katmanda ufak nöronal kümelenmeler), displazi ( kortikal nöronların mimari organizasyonlarının kaybı) ve seyrek de damarsal bozukluklar gözlemlemişlerdir. 
Size “burada yaşamaya gelmeden evvel neredeydim?”
· Sual gerçek doğum süreci hakkındaysa, şu şekilde söylemek henüzdoğrudur: “bu suale henüz sebep yanıt vereceğimi bilemiyorum, izin et şimdi düşüneyim ardından cevaplandıracağım” kesinlikle ardındancevaplandırın.
· Sebep cevaplayacağınız ile ilgili güvenilir değilseniz, bu mevzu ile ilgilielverişli kitapları kullanmak isteyebilirsiniz. 
Bazı örneklerde bu malformasyonlar polimikrogirus şeklinde bir manzarasergilemişlerdir. 
Çocuğunuzla paylaşmadan evvel kesinlikle dikkatli okuyun.
· Çocuğun merakı malumat üretmede kullanmak mümkün
Beyindeki nöron göçü altıncı hamilelik ayında olduğuna göre bu patolojiler altıncı ayda ya da henüz evvel ortaya gelmektedir.
Makroskopik olarak ise normalde görülmesi lüzumlenen sol planum temporale sağ planum temporaleden henüz büyük olması disleksik beyinlerde görülmemektedir. 
Fakat konferans vermekten kaçının. 
Planum temporale, temporal lobun üst yüzünde üçgensel bir bölümdür.
Bunun yanısıra manalı planum temporale asimetrisinde bir azalmanın gösterilemediği çalışmalar da bulunmaktadır
Bu netice iki şeyden kaynaklanabilir. 
Birincisi seçilen örneklem grubuyla ilgili olabilir. 
İkinci şeklinde de düzeltici girişimlerden kaynaklanabilir. 
Örneğin işitsel modalitede uğraşı tekniği neticeninde sol planumun hacminin yükselmesi neticesi posterior işitme ilçesinde asimetrinin derecesinin değiştirilebildiği gösterilmiştir.
Habib ve Robicson’un (1996) yaptığı bir çalışmada mühendislik kısmındaokuyan disleksik ve normal takımın karşılaştırılması neticesi planum temporale asimetrisinde bir farklılık görülmezken, silvian fissürün başkakenarındaki paryetal alanda disleksiklerde asimetrinin azaldığı, hem deasimetrinin derecesi ile fonolojik görevlerdeki muvaffakiyet arasında aksiorantı bulunduğu yer almıştır
Bu bilgiler disleksi ile paryetal lobun, temporal lobdan daha çok temaslıolduğunu düşündürebilir. 
Son işlevsel görüntüleme çalışmaları (Karbe 1995) sol planum temporalenin anatomik avantajı ile işitsel sözel testler sırasındaki temporal korteksin işlevsel asimetrisi arasında paralellik bulunmadığıgörülmüştür. 
Dahası planum temporalenin sözel işitsel uyaranlarla özel olarak aktive edilmiyor gibi gözükmektedir. 
Planum temporale tonlara, pasif dinleme görevindeki kelimelere ve aktif dinleme sırasındaki tonlara denk cevap verir.
İnferior frontal girusun posterior bölgesi dilin çıktısıyla alakalıdır
Ancak bu arkadas konusunda çalışmalar seyrektir. 
Galaburda (1985) erişkin disleksiklerde inferior frontal girusta bilateral ektopiler ve displaziler rapor eder iken Hynd (1980) nörogörüntüleme ile disleksik çocuklarda makroskopik olarak anterior konuşma bölgesinin simetrik olduğunu göstermişlerdir. 
Bununla beraber Jernigan (1991) dil sorunu olan erişkin bireylerle normal kontroller arasında inferior frontal arkadas arasında asimetriistikametinden değişiklik olduğunu göstermişlerdir. 
Clark ve Plante (1998) gelişimsel dil sorunu içersinde aile hikayesi ve inferior posterior frontal girusta ilave olarak sulkus bulunması arasındatemas olduğunu ileri sürmüşlerdir.
Daha evvel adı geride bıraktığımız mühendis popülasyonunda Broca alanlarının asimetrisi ölçülmüş ve disleksiklerin 44 ve 45 nolu alanlarında daha çok simetrik patern görülmüştür (Robicson 2000). 
Ayrıca simetrik patern ile sözcük olmayan harf dizilimlerinin okunması performansı arasında bir parelellik görülmüştür. 
Bu neticeler Fiez (1995), Fiez ve Peterson (1998), ve Price (1998)’ın yaptığı işlevsel nöro görüntüleme çalışmalarının neticeleriyle meblağlılıkgöstermiştir
Bu çalışmalarda sol inferior frontal girusun okumanın fonolojikistikametinde mümkün oldukça konuşmanın algılanması ve süratli işitsel işlemlemede de rolünün olduğunu göstermiştir.
Disleksinin interhemisferik defisit teorisi
Bu hipotez disleksiklerde motor ve duyu verilerinin interhemisferik transferinde arıza olduğuna değin kanıtlara dayanmaktadır (Gross-Glenn ve Tothenberg 1994, Best 1985, Gladstone 1989, Moore 1995, Markee 1996). 
Bozulmuş kallozal fonksiyonun yanında görülen yapısal farklılıklarikorpus kallozumun mid sagittal yüzünü MRI ile ölçerek inceleyen birkaç çalışma bulunmaktadır
Duara (1991) toplam kallozal alanın disleksik kadınlarda henüz büyük olduğunu, ayrı olarak posterior (splenial) alanın da hem kadınlarda hattaerkeklerde kontrollerden henüz büyük olduğunu bulmuştur. 
Bunun aksine Larsen (1992) herhangi bir değişiklik gözlemlememiştir. 
Hynd (1995) disleksiklerde korpus kallozumun anterior (genu) kısmınınhenüz ufak olduğunu, Rumsey (1996) istmus ve spleniumu sahibi olanarka 1/3’lük kesimin henüz büyük olduğunu ileri sürmüşlerdir.
Robichon ve Habib (1998) korpus kallozumun henüz yuvarlak, henüz düz ve yoğun-koyu (thicker) olduğunu ve yanlızca sağ elini kullananların mid kallozal suratlarının bilhassa de istmusun henüz büyük olduğunu bulmuşlardır. 
Bu bilgiler disleksik beyinlerde daha çok simetri bulunduğu gerçeğiyle tutarlıdır. 
Özellikle temporoparyetal bölgeler korpus kallozumun posterior bölümünden bağlantı kurarlar. 
Kortikal asimetrinin daha düşük olması daha çok bağlantı kurulmasınaneden olabilir ya da kendisi başına hemisferler arası inhibisyon ya daişbirliğine bağlı olabilir. 
Nörogelişimsel yönden bakıldığında kallozal hacimdeki değişikliklerinterhemisferik gelişimin kritik dönemindeki hormonsal etkilere bağlı olabilir. 
Özellikle korpus kallozumun orta ve arka bölümlerin hacminin salgılanan testesteron konsantrasyonuyla temaslı bulunduğu gösterilmiştir ( Moffat 1997). 
Son olarak disleksideki değişmiş kollozal hacim revizyon terapilerininneticesi olabilir.
Ara
Cevapla


Konu ile Alakalı Benzer Konular
Konular Yazar Yorumlar Okunma Son Yorum
  Öğrenme Bozuklukları Nelerdir Bunalım 0 35 26-03-2018, Saat: 23:33
Son Yorum: Bunalım
  Çocuklarda Diş Gıcırdatma Tedavisi Bunalım 0 27 26-03-2018, Saat: 23:30
Son Yorum: Bunalım
  Tik Bozuklukları Tedavisi Bunalım 0 33 26-03-2018, Saat: 23:23
Son Yorum: Bunalım
  Dikkat Eksikliği ve Yıkıcı Davranış Bozuklukları Tedavisi Bunalım 0 28 26-03-2018, Saat: 23:20
Son Yorum: Bunalım

Hızlı Menü:


Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi